4 gode grunde til hvorfor ”Client Sales Manager” ikke duer i det offentlige

Af Claus Nordahl-Petersen

Hvis du har prøvet at klikke lidt rundt på Linkedin, så ved du også at engelske forretningstitler er højeste mode for tiden.

”Personnel Director”, ” Development Manager”, ”Chief Marketing Officer”, ”Client Sales manager”.

Kreativiteten er stor. Du er måske endda selv indehaver af en lignende titel.

Det er da heller ikke ment som en kritik. I et stadigt mere internationalt forretningsmiljø kan der være mange gode grunde til at titulere sig med en engelsk titel. Men i det offentlige er det en fordel at hedde noget på dansk.

 

#1 Skriv på dansk

I det offentlige har man selv danske titler. De bærer titler som ”Sundhedschef”, ”Socialdirektør”, ”Områdeleder” osv.

Det kan derfor være vanskeligt for den offentlige leder at tolke hvad ”Client Sales Manager” præcis dækker over. Måske også fordi vi andre godt kan være lidt i tvivl nogle gange.

Så kald dig noget dansk, som er til at forstå for folk der hele deres liv har være vant til titler der er lidt mere jordnære.

Men der er også andre grunde til hvorfor ”Client Sales Manager” er en dårlig titel i det offentlige.

 

 

#2 Ingen gider at møde en sælger

Det er den ubarmhjertige sandhed – men ingen i det offentlige vil møde en sælger. I det offentlige vil man hellere rådgives.

Hvis det går godt, når du at færdigudtale dit navn før telefonrøret bliver lagt på. Så slet ordet ”sælger” i din titel. Eller kald dig noget andet når du taler med den offentlige kunde.

 

 

#3 Offentligt skal indgå i titlen

Det lyder næsten for banalt, men det virker. Hvis du for eksempel er ”Offentlig markedsansvarlig” i stedet for ”Chefkonsulent”, så viser det, at du ikke er hvem som helst, men dedikeret til lige præcis det offentlige marked, og er ekspert på dette område.

Du er allerede langt mere sikker på at få skænket nummer to kop kaffe. For alene din titel viser at det offentlige marked er et særligt marked, som kræver en anden tilgang end det private.

Og når du hedder noget med ”Offentlig”, så fortæller det også noget om, at du har en viden som du kan overføre til en anden offentlig institution eller kommune. For de offentlige institutioner er nemlig meget ens. Kommuner for eksempel sammenligner sig hele tiden med hinanden, og ved af erfaring, at hvad der virker i én kommune, også har store chancer for at virke i en anden.

 

 

#4 Frås med titlerne

Hvorfor hedde ”Client Sales Manager”, ”Key Account Manager” osv., når du kan være ”Offentlig markedsdirektør”?

 

Det spørger du måske også dig selv om.

 

Der følger godt nok ikke en strandvejsvilla med. Eller en stor mørkeblå firmabil. Men faktisk kan det godt betale sig at få en bedre titel alligevel. For så er du nemlig lidt mere på lige fod med den Socialdirektør eller Områdechef som du sidder overfor.

En anden grund er, at den offentlige leder gerne vil sidde over for en, der ligesom ham selv, kan træffe hurtige beslutninger.

 

Det kan en ”Key Account Manager” ikke – eller det fremgå i hvert fald ikke af hans titel. En ”Direktør” derimod har pondus nok til at få ført ting igennem.