Hvordan gør du den politiske bundlinje til god forretning

08.02.2017

Den 21. november 2017 skal vi til valgurnerne – og vælge hvem der skal sidde i landets kommunalbestyrelser og regionsråd. Allerede nu spekulerer de mange byrødder og regionspolitikere over hvordan de kan sikre sig genvalg. Det handler ikke kun om flotte plakater og smarte valgvideoer, men også om at efterlade et positivt indtryk hos borgerne før de sætter deres kryds. Det sidste kan ligefrem aflæses på kommunernes budgetter.

Ved det forrige kommunalvalg i 2009 brugte kommunerne i gennemsnit 78 mio. kr. mere end budgetteret – på landsplan over 7,8 mia. kr. Ved at bruge ekstraordinært mange penge lige op til et valg på f.eks. nye cykelstier, øger borgmesteren og flertallet bag sandsynligheden for et genvalg.

Det er altid vigtigt at kende den politiske bundlinje – men op til et valg bliver det højaktuelt. Hvis du formår at skræddersy dit produkt til den politiske dagsorden kan der – ikke mindst i et valgår – være rigtig gode penge at tjene.

På medlemsmødet den 8. februar har vi inviteret tidl. kommunaldirektør Allan Vendelboe og tidl. borgmester Hans Barlach. De vil tage os med ind bag de lukkede døre, og give eksempler på leverandører der med succes (og fiasko) har lukrerede på den politiske bundlinje i kommunerne.

Derudover vil Maja Barfod Hørsving fra public affairs virksomheden Rud Pedersen, give en indføring i, hvordan du markedsfører dit produkt, så det matcher de politiske agendaer i det offentlige.

 

 

TILMELD DIG MEDLEMSMØDET HER

Tilmelding er gratis

 

PROGRAM

Kl. 8.15: Registrering og Morgenkaffe

Kl. 8.30: Bundlinjer i det offentlige

v. Claus Nordahl-Petersen

Kl. 9.00: Livet med politiske bundlinjer

v. Allan Vendelbo og Hans Barlach – hhv. tidl. kommunaldirektør og tidl. borgmester

Kl. 10.00: Pause

Kl. 10.15: Påvirkning af den politiske bundlinje

v. Maja Barfod Hørsving – Health Care Director og Partner, Rud Pedersen Public Affairs 

Kl. 11.15: Afrunding

v. Claus Nordahl-Petersen

 

Tid og sted

Onsdag den 8. februar 2017, kl. 8.15 – 11.30
På Tuborgvej 5
2900 Hellerup

 

OPLÆGSHOLDERNE

Partner i Lundgaard Konsulenterne: Allan Vendelbo

Skærmbillede 2016-06-01 kl. 15.06.01

Allan Vindelbo er en erfaren kommunal herre.

Han er uddannet cand.scient. og tidligere salgs- og markedsføringsdirektør i SKI. Og så har han fra midten af 90’erne været kommunaldirektør i kommunerne Stenløse, Høje-Taastrup og Ballerup.

Senest har han fra 2010-2015 været kommunaldirektør i Greve Kommune.

Han har indgået stribevis af kontrakter med private virksomheder – og kan derfor fortælle, hvad der karakteriserer de langtidsholdbare virksomheder.

 

Tidl. borgmester og nuværende byrådsmedlem: Hans Barlach

Skærmbillede 2017-01-11 kl. 13.09.05

Hans Barlach har 40 års erfaring som byrådsmedlem, og var fra 2007 til 1. januar 2014 borgmester i Greve Kommune, hvor han efterfulgte René Milo. Som borgmester havde Hans Barlach et tæt samarbejde med Allan Vendelbo, der var hans kommunaldirektør fra 2010-2015.

 

Partner and Healthcare Director – Rud Pedersen: Maja Barfod Hørsving

Skærmbillede 2017-01-26 kl. 13.37.27

Maja Barfod Hørsving har en kandidatgrad i Folkesundhedsvidenskab. Hos public affairs virksomheden Rud Pedersen er hun partner og leder af Healthcare teamet. Hun har tidligere arbejdet som Senior konsulent i sundhedssektoren for Danske Regioner. Hun kender således sundhedssektoren indefra, og har bred viden om hvordan man laver lobbyarbejde i forhold til regioner og kommunerne.

 

Adm. direktør – Institut for Business to Government: Claus Nordahl-Petersen

Claus 

Claus var indehaver af en analysevirksomhed, før han, som medstifter af reklamebureauet Rubicon A/S, introducerede og udviklede begrebet ”b2g” (business to government). Han har igennem de sidste 20 år beskæftiget sig indgående med b2g – både som direktør for flere bureauer og private virksomheder.

I dag er Claus adm. direktør og indehaver af Institut for Business to Government. Han har udgivet bøgerne ”b2g – salg og markedsføring til det offentlige” samt ”Det sikre vækstmarked – din virksomheds succes går gennem det offentlige”.

Claus er cand. merc. i afsætning og har en baggrund som strategi- og kampagneudvikler for en række større offentlige og private virksomheder.

Tilbage