Du ringer jo heller ikke til dyne-Larsen, hvis du vil sælge et parti dørmåtter

Af Claus Nordahl-Petersen

”Der er Lars Larsen”, lyder det med den velkendte næsten familiære nasale stemmeføring.

”Goddag Lars – jeg har et godt tilbud til dig.”, sælgeren i den anden ende siger ordene med en sådan hast at de nærmest overlapper hinanden, ”Jeg vil tilbyde dig 20% rabat, hvis du slår til her og nu, og køber et parti dørmåtter”

Tavshed. Sekunder føles som minutter.

”Jamen, det er så en aftale.”, udbryder Lars Larsen på klingende jysk, ”Hvornår kan I levere?”

 

En telefonsamtale der aldrig har fundet sted

Uden egentligt at vide det, så tør jeg godt garantere, at denne samtale aldrig har fundet sted.

Selv om en sælger nok har en sælgers tro på egne evner og salgstalenter, vil han aldrig ringe til en CEO for et milliardstort firma for at sælgere sine produkter.

Eller det kan måske godt være, at der findes en enkel ung sælgerspirer derude som vil gøre forsøget – men han vil aldrig komme igennem til Lars Larsen. Som i aldrig nogensinde.

På denne måde adskiller det offentlige sig ikke synderligt fra det private. For du kan heller ikke bare ringe til kommunaldirektøren i håbet om at få et salgsmøde. Selv om kommunaldirektøren i dag faktisk bruger 30% af sin tid på indkøb.

 

90 ud af de 100 største virksomheder

Sandheden er nemlig, at en gennemsnitlig dansk kommune uden problemer vil kunne komme på listen over de 100 største virksomheder i Danmark. En kommunaldirektør er altså at betragte som en Lars Larsen, Jørgen Mads Clausen, Lars Rebien Sørensen, og hvad de nu ellers hedder.

Ligesom en topchef i en privat virksomhed har de en travl mødekalender, og en hær af sekretærer og rådgivere omkring sig til at sørge for at tiden bliver udnyttet bedst muligt.

Og her står møder med sælgere og key account-managere altså ikke højest på dagsordenen.

 

Direktøren skal løfte røret

Hvis du skal have et møde med kommunaldirektøren, kræver det en lidt anden tilgang. Møder med kommunaldirektører, afdelingschefer i ministerierne osv., fungerer bedst på direktørniveau. Men selvfølgeligt skal du også have noget substantielt at komme med.

Det er altså den administrerende direktør som skal smøge ærmerne op og løfte telefonrøret, hvis I vil gøre jer nogle forhåbninger om at få et møde i stand.