Et delsegment af et segment kan indfri dine vildeste vækstambitioner

Af Claus Nordahl-Petersen

Kan du huske da man var barn og skulle blande slik nede i sportshallen i de der rød-hvid stribede papirsposer. Jeg ved ikke om det stadig findes – eller om slik og pomfritter endegyldigt er blevet ofret til fordel for salater og gulerodssmoothies.

Men jeg kan lige se det for mig.

En mørkhåret dreng i shorts. Det kunne være mig selv. Og bag ham en kø af forventningsfulde drenge og piger med nyslåede ti- og tyvekroner i hænderne.

”Og så vil jeg gerne have for 1 krone vingummibamser”, ”Og for 2 kroner saltlakridser”, hele tiden efterfulgt af, ”hvor meget har jeg så tilbage?”

 

Svarer lidt som drengen

Når jeg spørger virksomheder, hvad der er deres vækstmål for det offentlige marked, så svarer de nogle gange lidt ligesom drengen. Så kunne de godt tænke sig den kommune, og den uddannelsesinstitution, og den Region.

Det er der som sådan heller ikke noget galt med. Jeg synes afgjort, at man skal have nogle ambitiøse mål. Men hvis du vil satse på det offentlige marked, handler det først og fremmest om at fokusere på nogle bestemte segmenter, for du kan ikke vinde hele den offentlige sektor.

 

Handler om dit temperament 

Det offentlige er ikke bare ét marked. Der er vidt forskellig købsadfærd. En Region køber selvsagt ind på en anden måde, end en mindre kommune. Her er beslutningshastigheden noget langsommere, om end budgetterne tilsvarende meget større.

På det offentlige marked har du derfor mulighed for at vælge den markedsplads som passer bedst til din tålmodighed eller mangel på samme.

 

Et delsegment af et segment er nok

Men selv mindre institutioner og kommuner er kæmpestore sammenlignet med private virksomheder.

Faktisk betyder størrelsen på de offentlige kunder, at selv et delsegment af et segment kan være mere end nok for at indfri selv de mest ambitiøse vækstambitioner. Nogle virksomheder skal bare have én enkel offentlig virksomhed som kunde. Så er omsætningen og overskuddet sikret.

 

Det handler om at finde sit segment

Hvis du for eksempel er specialiseret i at hjælpe langtidssygemeldte i job. Så har

alene en mindre kommune som Nyborg budgetteret med over 36 millioner til deres beskæftigelsesindsats.

Dertil kommer udgifter til kontanthjælp, dagpenge, sygedagpenge, ressourceforløb m.m. Tæller man det hele sammen, bruger Nyborg Kommune lige godt en kvart milliard på deres ledige.

 

Kæmpestore budgetter

Det fortæller noget om størrelsen på de offentlige budgetter. Og der bliver brugt tilsvarende store beløber på sundhed, skole, fritid, og ældreområdet.

Så selv hvis du kan finde et segment inde i segmentet, er der rigtig mange penge at hente på det offentlige marked.