Som at stå i 5A en sen tirsdag eftermiddag

Af Claus Nordahl-Petersen

Selv om det er en råkold decemberdag, er vinduerne fugtige og duggede som var det en sauna i Lalandia en weekend i industriferien.

Passagerne i bussen står så tæt, at du ikke kan bevæge dig frit. I stedet er det menneskemængden der skubber dig videre ned gennem bussen. For til sidst at stå så indeklemt at du hverken kan komme frem eller tilbage.

Hvis du har stået i ”5A”, eller ”5C” som buslinjen nu har taget navneforandring til, en sen tirsdag eftermiddag, så ved du hvad jeg snakker om. For dem der ikke har prøvet det, eller ikke er i besiddelse af den fornødne københavner insiderviden, kan jeg fortælle, at du skal forestille dig den mest travle busrute i din by, bare værre. Eller faktisk kan den nok ikke sammenlignes med andre busruter i landet.

I 5A er du ikke blot nervøs for om du kommer af ved næste stop – du er nervøs for om du klarer det med livet i behold. Okay, det er måske en overdrivelse. Men her er det jungleloven der hersker i kampen om at komme ud, eller få tilkæmpet sig et af de ledige sæder.

 

Den samme mangel på albuerum
Jeg tror mange virksomheder på det offentlige marked, har den samme opfattelse af mangel på albuerum. Småirriterede buspassagerer er blot erstattet af virksomheder, der i stedet for sæder, kæmper om de få tilstedeværende udbud.

Men intet kunne være mere forkert. Det er en myte, at konkurrencen på det offentlige marked skulle være særlig nådesløs. Faktisk er det lige omvendt. Tallene viser at der ofte kun er få leverandører der byder ind på offentlige opgaver.

 

Kun én virksomhed byder i 12 procent af udbuddene
De nyeste tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at i en tredjedel af de offentlige udbud, er der kun tilbud fra to eller færre virksomheder. Faktisk er der kun én virksomhed der byder i 12 procent af alle offentlige udbud.

Det er således en skrøne, at det offentlige modtager uforholdsmæssigt mange tilbud når en opgave kommer i udbud. Så hvis du afholder dig fra at byde på offentlige opgaver, fordi du tror at der er mange om buddet, tager du altså fejl. Der også plads til lige netop din virksomhed på det offentlige marked.

 

Uden for udbuddene er konkurrencen svagere
Kigger man på de opgaver der ikke kommer i udbud, er konkurrencen endnu svagere. Det er nemlig kun få virksomheder som påvirker de offentlige kunder, når der ikke er et udbud. Og da udbud som bekendt kun fylder en mindre del af det offentlige indkøb, betyder det, at du mange gange vil have hele bussen for dig selv.

Konkurrencen på det offentlige marked er altså mere at sammenligne med en sydsjællandsk telebus en sen nattetime, end en københavnerbus i myldretiden.