Den største forskel mellem det offentlige og private – og hvad du skal lære af det

Når jeg kigger på mit kontoudtog sidst på måneden, så er der to ting som koster penge. Mange penge.

Det er først og fremmest udgifter til bolig. Som de fleste andre danskere bruger jeg en betydelig andel af min månedsgage på boligudgifter.

Og så er der selvfølgelig mine teenagebørn. Der på trods af et stort ønske om at løsrive sig fra sine forældre, endnu Ikke har formået at løse rive sig fra faderens pengepung.

 

Bygninger og mennesker er gratis
I det offentlige er det modsat. Her er mennesker og bygninger stort set gratis. Eller det er i hvert fald på mange måder opfattelsen – også selv om mennesker og bygninger udgør 75 procent af udgifterne i det offentlige.

Det skyldes, at mennesker og bygninger, så at sige er noget man ”har i forvejen”. Det offentlige har massevis af bygninger og skal altså ikke investere i nyt. Men der bruges mange penge på drift og vedligeholdelse.

 

Løn er en fast omkostning
En offentlig institution har ofte også hundredvis af ansatte, som man alligevel betaler løn til. Så mens tidsbesparelser formentlig vil være højt på dagsordenen og give dig ordren i det private – vil det ikke vække den samme begejstring i det offentlige. Sat lidt på spidsen ser man ikke medarbejderne som en variabel omkostning, men som en fast omkostning – man ikke bare uden videre kan skille sig af med. For når det offentlige optimerer på tid og måske fyrer medarbejdere betyder det jo indirekte, at det offentlige sparer sig selv væk.

 

Du skal finde den bundlinje der passer bedst til kunden
Løn og arbejdstimer har således langt fra den samme opfattede værdi i det offentlige, som i det private. Lidt hårdt sat op, betyder det også, at hvis dit produkt udelukkende kan spare det offentlige for arbejdstimer og kvadratmeter, vil det ikke møde den genklang man ellers kunne forvente.

Som virksomhed skal du derfor finde det, som i virkeligheden bliver efterspurgt af din offentlige målgruppe. Måske er det miljøhensyn, leveringssikkerhed, at du bor i lokaleområdet eller noget helt fjerde. Det kommer an på dit produkt og dine kunder.

 

Vi kender de offentlige bundlinjer
Det er noget af det vi hjælper vores kunder med at blive klogere på. Når du først kender dine kunders behov, ønsker og særlige bundlinjer, kan du vinkle dit produkt eller ydelse efter dem og øge dit salg.

Interesseret i at høre mere om det, det offentlige efterspørger? Skriv til mig her – så finder vi et tidspunkt, hvor vi kan mødes